Patyčių dėžutė

Patyčių dėžutė

Paslaugos vaikui ir šeimai

Netradicinis ugdymas Kruopių pagrindinėje mokykloje

Kruopių pagrindinė mokykla, atsižvelgdama į reikalavimus bei siūlymus, numatytus Akmenės rajono bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2021 – 2024 metų bendrajame plane, pasirinko netradicinio ugdymo kryptį, siejamą su aplinkosauga ir ekologija. Plačiau apie tai – pokalbis su mokyklos direktore Daiva Lunkevičiene.

Ramūnas ŽIMANTAS

Kruopių pagrindinė mokykla per pastaruosius keletą metų labai pasikeitė. Kokia ji dabar?
Šiuo metu mokykloje mokosi 98 mokiniai. Šalia esančiame ikimokyklinio ugdymo skyriuje – dar 27  vaikai. Į savo mokyklinę šeimą priėmėme 19 ukrainiečių vaikų. Stengiamės, kad kiekvienas mūsų mokykloje jaustųsi emociškai saugus ir atskleistų savo prigimtines galias apsuptas individualiu dėmesiu. Tai gali skambėti keistai, tačiau būtent tuo esame unikalūs. Turime galimybę „matyti“ kiekvieną vaiką ir bendradarbiaudami su šeima siekti geriausio įmanomo rezultato. Mes prie tokio glaudaus bendradarbiaviomo esame pripratę, tačiau iš Ukrainos atvykę vaikai nuoširdžiai stebėjosi kiek daug dėmesio gauna, džiaugiamės ir jų tėvelių padėkomis, gražiais žodžiais. Tai mums yra didžiausias įvertinimas, vadinasi dirbame ne veltui.
Ne vienerius metus susiduriate su mažo mokinių skaičiaus problema. Kokios priežastys lemia mokinių skaičiaus mažėjimą?
Natūralu, kad vyksta mokinių migracija, nes tėvai turi teisę pasirinkti jų poreikius atitinkančią ugdymo įstaigą, tačiau nesutinku, kad mokinių skaičius Kruopių mokykloje mažėja. Atvirkščiai, per paskutinius dvejus metus jis kaip tik išaugo, nes sulaukėme naujų mokinių iš Vegerių k., Naujosios Akmenės.
Mūsų mokykloje, kaip ir kitose rajono mokyklose, dirba kvalifikuoti pedagogai, nuolat tobulinantys profesinę kvalifikaciją. Dalis tų pačių pedagogų, moko vaikus rajono centro progimnazijoje bei gimnazijoje. Todėl noriu paneigti gajų mitą, kad miestelio mokykloje dirba žemos kvalifikacijos specialistai. Anaiptol. Esame pasirašę bendradarbiavimo sutartis su Joniškio, Šiaulių ir kitų rajonų mokyklomis, nuolat dalijamės patirtimi, organizuojame bendrus renginius. Mažas mokinių skaičius klasėje šiuo atveju yra privalumas, leidžiantis įtraukti vaikus į netradicines, patyrimines, integruotas veiklas, ugdyti jų kūrybiškumą ir gebėjimą spręsti gyvenimiškas problemas, lavinti bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius veiklose su bendraamžiais iš kitų rajonų.
Mokykla dalyvauja įvairiuose nacionaliniuose projektuose („Darni mokykla“, „eTwinning“, „S.T.E.A.M.“), yra pripažinta sveikatai palankia ir fiziškai aktyvia mokykla.
Švietimo tinklo reforma rajone paskatino pasirinkti netradicinę ugdymo kryptį. Kodėl ir kaip būtent ekologinė, aplinkosauginė kryptis tapo tuo pasirinkimu?
Ne vienerius metus švietimo sistemoje vykstantys pokyčiai susiję su iššūkiais, kuriuos įveikti galima tik drąsiai žengiant pokyčių keliu ir nevengiant originalių sprendimų. Vienas iš tokių iššūkių  numatytas Akmenės rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2021–2024 metų bendrajame plane.  Remiantis šiuo planu Kruopių pagrindinė mokykla nuo praėjusių metų rugsėjo turėjo pasirinkti netradicinę ugdymo kryptį, o nuo 2022 metų rugsėjo pradėti ją įgyvendinti 5-10 klasėse.
Buvo diskutuota su mokyklos bendruomene, socialiniais partneriais ir savivaldybės administracijos atstovais. Analizuotos visos netradicinio ugdymo kryptys, jų privalumai ir trūkumai bei galimybės jas realizuoti. Norėjosi, kad mokyklos laukiantys pokyčiai būtų prasmingi, tenkinantys mokinių ir tėvų poreikius, atitinkantys steigėjo lūkesčius.
Išklausiusi įvairių nuomonių Kruopių pagrindinės mokyklos bendruomenė pasirinko įgyvendinti Ekologijos ir aplinkos technologijų ugdymo koncepciją. Pagrindinis šios netradicinės ugdymo krypties tikslas – brandi, turinti esminių ekologijos ir aplinkos technologijų žinių, gebėjimų, vertybinių nuostatų asmenybė, gebanti tinkamai elgtis ir įvertinti savo veiksmų pasekmes aplinkai. Pradinėse klasėse didelis dėmesys skiriamas artimos aplinkos pažinimui per pojūčius, praktinę veiklą. Tikimasi suformuoti mokinio pozityvų emocinį ryšį – santykis su supančia aplinka, leidžiantis patirti teigiamas emocijas artimiausioje gamtinėje aplinkoje, išgyventi pažinimo džiaugsmą.
Tai pokyčiai prasidės naujais mokslo metais?
Ne. Tai jau vyksta.
Kaip ir minėjau, siekiant ugdymo darnos ir vertybių puoselėjimo, mokyklos pokyčio plane numatytos veiklos apima ne tik 5 – 10 klasių, bet ir pradinių klasių mokinius, į  bendras veiklas įtraukiami ir ikimokyklinio ugdymo skyriaus ugdytiniai, tėveliai. Mokiniai mokosi sėti, auginti, prižiūrėti sode ir darže augančius augalus, suvokti savo pojūčius, ugdytis gebėjimą žodžiu ir kūrybiniais darbais išreikšti jausmus bei požiūrį į vykstančius gamtoje procesus. Tuo tikslu ugdymo skyriaus vaiki surentė moliūgų lysvę, o klasių mokinukai rūpinasi mokyklos tėvelių klubo idėjos pagrindu naujai atsiradusio sodo vaismedžiais.
Vyresniųjų klasių mokiniai jau patys tyrinėja, mokosi analizuoti ekologines problemas, surasti reikiamą informaciją, vertinti, analizuoti, pristatyti atliktus tyrimus ir kūrybines užduotis.
Mokykla su savo sukurtomis ir naudojamomis edukacinėmis erdvėmis – kartu su tėveliais pasodintu mokyklos sodu, lauko treniruoklių aikštynu, šalia esančiomis lauko šaškių bei šachmatų lentomis, tikslios formos Lietuvos žemėlapio aikšte, kurioje rengiamos šventės, bei sensoriniu kambariu, šiemet pateko į Nacionalinio mokyklų edukacinių erdvių konkurso antrąjį etapą.
Kruopių pagrindinės mokyklos bendruomenė mielai kviečia visus, susidomėjusius mokykla apsilankyti mokyklos elektroninėje svetainėje, Facebook paskyroje ir užsukti į svečius, čia laukiamas kiekvienas.
Ačiū už pokalbį  ir sėkmės.

/“Vienybė“; 2022 07 30/

Archyvas